Sprog

5-årige børn

Jf. vores lokale mål om, at få fokus på tidlig indsats på kommende skolebørn, så testes alle 5-årige før sommerferien.

Vi ønsker at være på forkant med inden skoleindskrivning i efteråret. Derfor:

• Laves 5-års sprogtest på alle børn inden de går på sommerferie
  • Der skal være samtaler med forældrene, hvis barnet scorer under 15 %, dette inden den 31. august
  • TOPI laves først på alle 5 års børn
  • Lave overleveringsskema klar til at lave 5-årsstatus samtalen
  • 5-års status og samtalen med forældrene foregår inden barnet indskrives i skole/fritidsinstitution, dvs. fra august til november.
  • For børn, der har scoret under 15 % i både talesprog og før-skriftssprog i 5-års sprogvurderingen, vil samtalerne være afholdt inden d. 31. august.

Øvrige børn

Vi tester ikke alle 3-årige. Ud fra en tese om at børn ikke bliver bedre af at blive testet, så har vi besluttet ikke at teste alle 3-årige. I stedet fokuserer vi på egen indsats/vores pædagogik via Sprogtrappen. Hér kan medarbejderen ved bekymring, interesse og refleksion kigge ind i barnets placering udviklingsmæssigt og på baggrund heraf arbejde målrettet med pædagogik og sprog. TOPI giver os indsigt i børnenes trivsel. Ved bekymring, så sprogtester vi barnet. *Samtykke fra forældrene skal huskes inden test.

Godkendt af MED-udvalget 30.06.20